Learnscape

ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Όπως προαναφέρθηκε, οι τρισδιάστατοι Εικονικοί Κόσμοι είναι εφαρμογές που βασίζονται στον παγκόσμιο ιστό (World Wide Web) και έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά: (α) δημιουργούν την αίσθηση ενός τρισδιάστατου περιβάλλοντος στην οθόνη του υπολογιστή, (β) υποστηρίζουν  τη χρήση εικονικών εκπροσώπων (avatars) που χρησιμοποιούνται ως εικονικές αναπαραστάσεις των χρηστών τους και (γ) παρέχουν εργαλεία και λειτουργίες ενισχυμένης επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών τους (Dickey, M.D., 2005) .

Website-04

Τα βασικά κίνητρα αξιοποίησης των Εικονικών Κόσμων στην Δια Βίου Εκπαίδευση και Κατάρτιση  μπορούν να συνοψιστούν παρακάτω:

  • Δυνατότητες Δημιουργίας Εικονικών Εκπαιδευτικών Χώρων: Η Δια Βίου Εκπαίδευση και Κατάρτιση έχει στραφεί στην αναζήτηση νέων υποστηρικτικών τρόπων διδασκαλίας σε συνδυασμό με τους υπάρχοντες παραδοσιακούς. Οι Εικονικοί Κόσμοι παρέχουν δυνατότητες δημιουργίας ενός κατάλληλα σχεδιασμένου εκπαιδευτικού χώρου που παρέχει αυξημένες δυνατότητες: ανάπτυξης και διάθεσης διαδραστικού ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών (με τη χρήση των εικονικών εκπροσώπων τους), δημιουργίας εκπαιδευτικών αντικειμένων με ξεχωριστές ιδιότητες (Dillenbourg, P., et al., 2002)  και ειδικών εργαλείων για την υποστήριξη εξειδικευμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (Livingstone, D. & Kemp, J., 2008) . Επομένως, οι Εικονικοί Κόσμοι μπορούν να παρέχουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον διδασκαλίας με τη μορφή Τρισδιάστατων Εικονικών Ηλεκτρονικών Τάξεων στον Παγκόσμιο Ιστό. (Manson, R., & Rennie, F., 2008)
  • Υποστήριξη Εκπαιδευτικών Στρατηγικών: Σημαντικός στόχος της Δια Βίου Εκπαίδευση και Κατάρτιση σήμερα είναι να δημιουργήσει πολίτες με ικανότητες κριτικής και συνδυαστικής σκέψης, οι οποίοι είναι ικανοί να επιλύουν τα διαρκώς αναδυόμενα, πολύπλοκα και ανοιχτά προβλήματα. Οι Εικονικοί Κόσμοι με τις δυνατότητες και τα εργαλεία που παρέχουν μπορούν να υποστηρίξουν σύγχρονες εκπαιδευτικές στρατηγικές όπως η μάθηση βασισμένη στην επίλυση προβλημάτων (problem based learning) , η αυθεντική μάθηση (authentic learning)  (Lombardi, M. M., 2007)  και να ενισχύσουν τις δυνατότητες που έχει ο εκπαιδευόμενος να προσαρμόζει την εκπαίδευση του ανάλογα με τις ανάγκες του (learner control ) κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που βασίζονται στην ανακάλυψη και την διερεύνηση. (Saunders, R. L., 2007) .
  • Δημιουργία Εικονικών Κοινοτήτων: οι Εικονικοί Κόσμοι μπορούν να αξιοποιηθούν προκειμένου να δημιουργήσουν και να υποστηρίξουν μέσω του Παγκόσμιου Ιστού, την διαδικτυακή εικονική κοινότητα, ως συνέχεια της διάστασης επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. Ως αποτέλεσμα πολλά αρκετά Κέντρα Παροχής Επαγγελματικής Κατάρτισης και διεθνή Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα έχουν δημιουργήσει Εικονικές Εκπαιδευτικές Κοινότητες (Virtual Campuses) μέσα σε Εικονικούς Κόσμους στις οποίες τα μέλη μπορούν να επικοινωνήσουν, να αλληλεπιδράσουν και να συνεργαστούν με τη χρήση των εικονικών τους εκπροσώπων, ενισχύοντας το ρόλο τους ως ενεργά μέλη της Εκπαιδευτικής Κοινότητας (de Freitas, S., 2008)

Για τους παραπάνω λόγους, αρκετοί εκπαιδευτικοί φορείς και αρκετά ανώτατα πανεπιστημιακά ιδρύματα διεθνώς έχουν χρησιμοποιήσει ή/και χρησιμοποιούν τους Εικονικούς Κόσμους για να οργανώσουν εκπαιδευτικές κοινότητες και να υποστηρίξουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα χρήσης των Εικονικών Κόσμων ως εργαλείων για τη δημιουργία και υποστήριξη μαθημάτων.