Learnscape

ΣΚΟΠΟΣ

Τα Συστήματα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Τάξεων (ΣΔΗΤ) (Course Management Systems-CMS) -συχνά συναντώνται και ως Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (Learning Management Systems-LMS) ή Εικονικά Περιβάλλοντα Μάθησης (Virtual Learning Environments-VLE) – αποτελούν Εφαρμογές Παγκόσμιου Ιστού, οι οποίες είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στην υποστήριξη της Δια Βίου Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Learning Circuits, 2005) .

Ένα ΣΔΗΤ αποτελεί ένα εργαλείο λογισμικού που αυτοματοποιεί τη διαχείριση (administration), παρακολούθηση (tracking) και αναφορά (reporting) των εκπαιδευτικών γεγονότων που συντελούνται στο πλαίσιο διεξαγωγής ενός ηλεκτρονικού μαθήματος  (Ellis, 2009). Τα εργαλεία αυτά υποστηρίζουν διαχειριστικές δυνατότητες όπως καταλόγους και βαθμολογίες εκπαιδευόμενων. Επίσης, περιέχουν δυνατότητες υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω ανάρτησης εργασιών και συμμετοχής σε σύγχρονες και ασύγχρονες συζητήσεις ή και μέσω ύπαρξης χώρου για  ανάρτηση ανακοινώσεων (Westera, 2005) .

Το πιο διαδεδομένο ΣΔΗΤ είναι το Moodle , το οποίο χρησιμοποιείται ευρύτατα από εκπαιδευτές και εκπαιδευτικούς φορείς από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια και συνεχιζόμενη κατάρτιση). Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία  έχουν πραγματοποιηθεί 38876 δηλωμένες εγκαταστάσεις σε 204 χώρες του κόσμου που φιλοξενούν 2,664,700 μαθήματα και 26,793,019 χρήστες.

Website-02

Από την άλλη πλευρά, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια ραγδαία ανάπτυξη των Εικονικών Κόσμων (Virtual Worlds), οι οποίοι αποτελούν προσομοιωμένα περιβάλλοντα του πραγματικού κόσμου σε υπολογιστή, στα οποία οι χρήστες έχουν την δυνατότητα να εξερευνήσουν, να συνεργαστούν και να βιώσουν διαφορετικές καταστάσεις με έναν ασφαλή τρόπο μέσω των εικονικών εκπροσώπων τους (avatars).

Οι Εικονικοί Κόσμοι μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες εκπαίδευσης στους εκπαιδευόμενους υποστηρίζοντας σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις όπως η μάθηση βασισμένη στην επίλυση προβλημάτων (Problem based Learning), η συνεργατική μάθηση (Collaborative Learning) και η αυθεντική μάθηση (Authentic Learning), ενώ παράλληλα ενισχύονται οι δυνατότητες που έχει ο εκπαιδευόμενος να προσαρμόζει την εκπαίδευση του ανάλογα με τις ανάγκες του (learner control) κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που βασίζονται στην προσωπική και την καθοδηγούμενη εξερεύνηση και ανακάλυψη.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, η διάδοση των ΣΔΗΤ και συγκεκριμένα του Moodle ως εργαλείων υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Δια Βίου Εκπαίδευση και Κατάρτιση  σε συνδυασμό με την αυξανόμενη χρήση των Εικονικών Κόσμων, οδήγησαν στην ανάγκη διερεύνησης της δυνατότητας διασύνδεσης των Εικονικών Κόσμων με τα ΣΔΗΤ στοχεύοντας στην ενσωμάτωση βασικών λειτουργιών των ΣΔΗΤ (όπως, η οργάνωση και διάθεση ηλεκτρονικών μαθημάτων, η εγγραφή και διαχείριση εκπαιδευομένων, η οργάνωση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων κατάλληλων για τους εκπαιδευτικούς στόχους που έχουν τεθεί κλπ) εντός των Εικονικών. Η ανάγκη αυτή οδήγησε στη δημιουργία του περιβάλλοντος SLOODLE  (Simulation Linked Object Oriented Dynamic Learning Environment), το οποίο δίνει τη δυνατότητα διασύνδεσης του Εικονικού Κόσμου Second Life με το ΣΔΗΤ Moodle προσφέροντας παράλληλα δυνατότητες εισαγωγής και διαχείρισης των λειτουργιών του Moodle μέσα στο περιβάλλον του Second Life.